Словарь-справочник "Слова о полку Игореве"
До

В начало словаря

По первой букве
А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Х Ц Ч Ш Щ Я

До

До (9): предлог с род. пад.

1. Для указания на пространственный предел действия:

Галичкы Осмомыслѣ Ярославе! высоко сѣдиши на своемъ златокованнѣмъ столѣ, подперъ горы Угорскыи своими желѣзными плъки, заступивъ Королеви путь, затворивъ Дунаю ворота, меча бремены чрезъ облаки, суды рядя до Дуная. 30. ...(Всеслав) отвори врата Нову-граду, разшибе славу Ярославу, скочи влъкомъ до Немиги съ Дудутокъ. 35. О Днепре Словутицю! Ты пробилъ еси каменныя горы сквозѣ землю Половецкую. Ты лелѣялъ еси на себѣ Святославли носады до плъку Кобякова. 38-39. Погасоша вечеру зари. Игорь спитъ, Игорь бдитъ, Игорь мыслію поля мѣритъ отъ великаго Дону до малаго Донца. 40. Солнце свѣтится на небесѣ - Игорь князь въ Рускои земли. Дѣвици поютъ на Дунаи - вьются голоси чрезъ море до Кіева. 44-45.

Събьравъ клиросъ и все поповьство, и повелѣ поити съ [к]рьсты Вышегороду, и придоша до мѣста, идеже лежаста святая. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 29 (XII в. ← XI в.). И оттуду начинается Горняя Галилѣя, и прострется до Вака и разширяется до Мирофа, от Фелаеть, село над Иерданом. Флав. Полон. Иерус., 294 (XVI в. ← нач. XII в.). Та посла мя Святославъ в Ляхы; ходивъ за Глоговы до Чешьскаго лѣса. Поуч. Вл. Моном., 159 (1377 г. ← нач. XII в.). 1134: Погорѣ Търговыи полъ, от ручья Плътьницьннаго до конця Хълма. Новг. 1 лет., 23 (XIII в.). И не доѣзжая до града за пять верстъ и устави (Девгений) воинство свое. Девг. Д., 164 (XVII-XVIII вв. ← XII-XIII вв.). А проводити его до Смоленска и до рубежа, гдѣ его отдати Литовскимъ людемъ, посланы Микита да Судокъ Васильевы. Польск. дела II, 35 (1536 г.).

2. Для указания на предел действия во времени:

Почнемъ же, братіе, повѣсть сію отъ стараго Владимера до нынѣшняго Игоря. 5. Съ зараніа до вечера, съ вечера до свѣта летятъ стрѣлы каленыя, гримлютъ сабли о шеломы, трещатъ копіа харалужныя въ полѣ незнаемѣ среди земли Половецкыи. 17. Всеславъ князь людемъ судяше, княземъ грады рядяше, а самъ въ ночь влъкомъ рыскаше изъ Кыева дорискаше до куръ Тмутороканя. 36.

Паче же бы нама лѣпо [ты] мыслити ти, о чадо, отъ Адама праотьця нашего до сего нашего вѣка: колико множьство бысть чловѣкъ по земли. Изб. Св. 1076 г., 5 об. - 6. Июдѣи ... молитвы же и пѣния къ богу от полунощи доже и до зорь приносят съ страхомь и величаниемь. ...абье на дѣло доже и до вечера дѣлавъше и вечерявъше по обычнѣмь молчании. Хрон. Амарт., 229 (XIII-XIV вв. ← XI в.). Тѣмь словѣсомъ внушивъ Арефа, поемъ Арканъ, нощию бѣжаста из города и до свѣта прибѣгша къ граду, нарицаемому Камень. Флав. Полон. Иерус., 177 (XVI в. ← нач. XII в.). Гремели князей руских доспехи и хечи (следует: мечи) булатныя и обышаки московския. И билися из утра до полудня. Задон. Синод., 253 (XVII в. ← XIV в.).

|| Прежде, раньше какого-л. события.

И бѣжа (Валаам) въ землю мадимьску ко царю Валаку, до побѣди мадимьскь. Сказ. о Моисее, 42 (XV в.). Да Юрьи же говорилъ, что до своее поездки, какъ къ московскому государю пошелъ, за три мѣсяцы пришелъ изъ Крыму. Польск. дела III, 570 (1568 г.).

3. Для указания на количественный предел.

Тако я уловиста яко и рыбы словесьною мрѣжею и крьста от козаръ чьстьныя чади до двою съту, развѣ женъ и дѣтии, трьгубу похвалу от вьсея церкве приимъша. Похв. слово Кир. и Меф., 164 (XII в.). И внидоша вси вои, поминающе злая, яже приаша от них, не щадяху от стара и до младенца. Флав. Полон. Иерус., 306 (XVI в. ← нач. XII в.). 997: Поимѣте к собѣ таль нашь, а вы поидѣте до 10 мужь в градъ, да видите, что ся дѣеть в градѣ нашем. Пов. врем. лет, 87 (1377 г. ← нач. XII в.). Тако же и въ всѣхъ тяжахъ, и въ татбѣ и въ поклепѣ, оже не будеть лица, тъ тогда дати ему железо из нѣволѣ до полугривны золота. Пр. Рус., 124 (1282 г. ← XII в.). До колика частеи имѣния, богъ от нас истяжетъ в милостыню даяти? Измар., 147 (XVI в. ← XIV-XV вв.).

4. Для указания на предел как результат действия.

Жалостьно гласъ испущааше (Глеб): ...Не пожьнете мене отъ жития не съзьрѣла, не пожьнѣте класа, не уже съзьрѣвъша, нъ млеко безълобия носяща, не порѣжете лозы не до коньца въздрастъша. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 20-21 (XII в. ← XI в.). Июдѣяинъ сыи ... внутрьнии цьркъви раздѣли людемь. И пьяху до упоя, мазахуся маслом ... и без трепета и без страха. Флав. Полон. Иерус., 395 (XVI в. ← нач. XII в.). Не может бо никтож стяжати добры дѣтели, аще не прѣже за ню до крове оплъчится. Подобает бо до смерти противустати къ грѣху подвижнѣ и неослабнѣ, по апостолу. ВМЧ, дек. 24, 2042 (XVI в.).

5. Для обозначения направления действия на какой-л. предмет или лицо.

Се дияволъ есть творяи таковая и неподобьная въ душу человѣчу вълагая, глаголя до бога глаголы хульны въ отъчяяние хотяи въвести. Изб. Св. 1076 г., 190-191. 1101: На что мя есте привабили - осе есмь. Кому до мене обида? И отъвѣща к нему Володимеръ: ...чему не жалуеши до кого ти обида? Пов. врем. лет (Ипат. лет.), 249 (XV в.). 1155: Ростиславъ же ту стоя, послася къ Дюргеви прося у него мира, река: Отьце кланяю ти ся, ты переди до мене добръ былъ еси, и азъ до тебе. Ипат. лет., 477 (XV в.). Послали семо до тебя своего сына боярьского Андрѣя Карамышова. Польск. дела I, 18 (1488 г.).

В начало словаря