Словарь-справочник "Слова о полку Игореве"
Изъ

В начало словаря

По первой букве
А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Х Ц Ч Ш Щ Я

Изъ

Из - изъ - предлог с род. пад. (7)

1. Употребляется при обозначении места, откуда исходит, направлено действие:

А поганаго Кобяка изъ луку моря отъ желѣзныхъ великыхъ плъковъ Половецкыхъ, яко вихръ выторже (Святослав). 21-22. Ту Игорь князь высѣдѣ изъ сѣдла злата, а въ сѣдло кощіево. 22. Единъ же изрони (Изяслав) жемчюжну душу изъ храбра тѣла чресъ злато ожереліе. 34. И дотчеся (Всеслав) стружіемъ злата стола Кіевськаго. Скочи отъ нихъ лютымъ звѣремъ въ плъночи изъ Бѣлаграда. 35. А самъ (Всеслав) въ ночь влъкомъ рыскаше изъ Кыева дорискаше до куръ Тмутороканя. 36. Игореви князю богъ путь кажетъ изъ земли Половецкои на землю Рускую, къ отню злату столу. 39.

Отьць же нашь Феодосии ... съ поспѣшьствъмь всѣмъ служаше и воду нося и дръва из лѣса на своею плещю. Ж. Феод., 55 (XII в. ← ок. 1088 г.). 1175: Выведоша из Новагорода князя Гюргя Андреевиця; а Мьстиславъ сынъ свои посади Новегородѣ. Новг. 1 лет., 34 (XIII в.). Видѣвъше же гражане, гонение възяша на цесаря глаголюще: нѣси ты нашь цесарь. И камениемь биюще издринуша и́ из града. Муч. св. Ирины, 110 (XII в.). Ятъ бысть (Евтихий) кесариискымь княземь и въ темницю въверженъ бысть, по сихъ ишедъ ис тьмници, продая имѣние свое. Прол. БАН XIII в., 1. Когда синица орла пожретъ, и камень из дна моря вспловетъ ... тогда безумныи мудрости научится. Посл. Дан. Заточ. (вт. перед.), 102 (XVII в. ← XIII в.). И выѣхали посадникы из Великого Новагорода 70 000 к великому князю Дмитрию Иванович[ю]. Задон. Ист.-1, 541-542 (кон. XVI - нач. XVII в. ← XIV в.).

|| При обозначении выхода из какого-л. состояния, положения:

Ярославе и вси внуце Всеславли! уже понизите стязи свои, вонзите свои мечи вережени; уже бо выскочисте изъ дѣднеи славѣ. 34-35

1156: Выгнаша новъгородьци Судила ис посадницьства, и по том изгнании 5-и день умре. Новг. 1 лет., 29 (XIII в.). И приимъ цесарь блаженую Ирину рече: ...ты родителя из мьртвыихъ оживи и руку ему ицѣли. Муч. св. Ирины, 105 (XII в.). Во второе же лѣто по возращение ис побѣды князя Александра Ярославичя, приидоша отъ западныя страны. Ж. Алекс. Нев., 5 (XVI в. ← XIII в.). А гдѣ люди лукавыи, и глупово слугу подпоят, и изъ ума выводят, и спрашивают про государя. Дм., 98 (XVI в.).

|| Обозначает устранение, исключение кого- чего-л. откуда-л.

Иоакимъ и Анна поношения бещадия, и Адамъ и Еуга ис тъля съмьртьныя избавиша ся, пречистая, святыимъ рожьствъмь твоимь. Мин. сент., 070-071 (1095 г.).

2. При обозначении какого-л. целого, группы, откуда выделяется часть.

Нъ сплатити имъ въ обчи 40 гривенъ, а головничьство а то самому головнику; а в 40 гривенъ ему заплатити из дружины свою часть. Пр. Рус., 123 (1282 г. ← XII в.). Из тою обою (Макария Римского и Макария Египетского) единъ святый Макарий Римлянинъ отьцемь с женою совокупленъ преже дажь не прѣмирися еи и оставль взиска спасенъ быти. Прол. БАН XV в., 227.

3. При обозначении источника, происхождения какого-л. лица или предмета.

Из Давыда [и] цесарьска прозябъши ужичьства, всецесарьствующее преже вѣкъ от отьца слово неиздреченьно и паче [вьсея бывъша] родила еси, дѣво. Мин. окт., 171 (1096 г.). Прилучи же ся въ ты дьни Ростиславъ князь словѣньскъ съ Святопълкъмь, посласта из Моравы къ цесарю Михаилу, глаголюща тако: ...Суть въ ны въшьли учителе мнози крьстияни из влахъ и из грькъ и из нѣмьць, учаще ны различь. Ж. Меф. Морав., 152 (XII в.). Михѣи пророкъ бѣ от страны Июдѣискы ис колѣна Ефрѣмова. Прол. БАН XIII в., 25-26.

4. При обозначении материала, из которого что-л. изготовлено.

Тогда онъ чернокнижникъ учинил из воску образъ, и его жъ назвалъ именемъ того рыцаря. РД, 109 (1688 г.).

5. При обозначении начального момента какого-л. действия или события.

Наученъ из млада премудрости подобьно створи, премудре, въ унотьствѣ вѣньць и копиемь бодомъ, яко подобьникъ храборъ Христу. Мин. окт., 186 (1096 г.). Суть же и друзии ныне, иже изъ уности въ плътьныя скврьны суть въпадали. Златостр., 73 (XII в.). И приде врачь отрѣзатъ ногы и рече: Кдѣ есть Иоанъ? И рѣша: Из утра иде дѣлатъ въ оградъ свои. Прол. БАН-II, 118.

6. При обозначении каких-л. предметов, понятий, посредством (при помощи) которых что-л. делается.

Исцѣляя зракъ падъшии человѣчьскыи, причистая, симъ ис тебе одѣваеть ся, пребывъ еже бѣ человѣколюбць. Мин. окт., 183 (1096 г.). Нъ возлюбиши господа бога твоего изъ всея крѣпости твоея, изведшаго из пещи желѣзныа... ВМЧ, 24 дек., 2003 (XVI в. ← XI в.). И мы, брате, якоже прежде рѣхомъ, изъ всего сердца покаимся от золъ. Там же, 2036.

7. При обозначении причины, основания, цели.

986: Сей же Яковъ работа у уя своего изо дщери его изъ меньшеѣ лѣтъ 7. Пов. врем. лет, 65 (1377 г. ← нач. XII в.). Тако же и въ всѣхъ тяжахъ, и въ татбѣ и въ поклепѣ, оже не будеть лица, тъ тогда дати ему железо из нѣволѣ до полугривны золота. Пр. Рус., 124 (1282 г. ← XII в.). 1215: И тогда бѣ гладъ велий, и дѣти своя дааху въ рабство изъ хлѣба. Ник. лет. X, 68 (XVI в.).

8. При обозначении противодействия кому-л. (чему-л.).

А по грѣхомъ которого сына моего богъ отъиметъ, и княгини моя подѣлитъ того удѣломъ сыновъ моихъ; которому что дасть, то тому и есть; а дѣти мои изъ ее воли не вымутъ. Дух. гр. 1389 г. СГГД, 1, 60. Нынѣ есми тебѣ бить челомъ послалъ, чтобы еси невѣжство мнѣ отдалъ, а нынѣ изо отца своего слова не выступимъ. Крым. дела II, 307, 1516 г.

В начало словаря