Словарь-справочник "Слова о полку Игореве"
Кость

В начало словаря

По первой букве
А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Х Ц Ч Ш Щ Я

Кость

Кость (3)

1. Только мн. ч. Останки умерших (о людях и животных):

Игорь къ Дону вои ведетъ! Уже бо бѣды его пасетъ птиць по дубію; влъци грозу въсрожатъ по яругамъ; орли клектомъ на кости звѣри зовутъ. 9. Чръна земля подъ копыты костьми была посѣяна, а кровію польяна. 17-18. Немизѣ кровави брезѣ не бологомъ бяхуть посѣяни, посѣяни костьми Рускихъ сыновъ. 36.

Достославныи пророкъ преставивъся и погребенъ бысть въ гробѣ, во тъ же гробъ инопоясци моавитане мертвеца погребоша; и къ костемь блаженаго пророка приближьшюся ему, абье въста. Хрон. Амарт., 183 (XIII-XIV вв. ← XI в.). Выгребоша 2 князя, Ярополка и Ольга, сына Святославля, и крестиша кости ею. Пов. врем. лет, 104 (1377 г. ← нач. XII в.). Александръ же, видѣвъ чюдно обличие и кости многы человѣкъ от злы смръти съкрушены лежаща окръстъ его (коня), отгнавъ стража, отверзе кущю, и емъ же его за гриву, укроти его. Александр., 20 (XV в. ← XII в.). Сего цѣща и въ Езекиили въскрещ[е]ние сице творить: проричетъ мертвыимъ костемъ, быше тѣлеса, глагола: Духъ да придетъ от четырь вѣтръ, и вниди въ мертвые сие, и да оживутъ. Шест. Ио. екз., 242 об. (1263 г.). 1288: Стрыи твои Данило король, а мой отьць, лежить в Холмѣ у святѣи богородици, и сыновѣ его, братиа моа и твоа Романъ и Шварно, и всихъ кости туто лежать. Ипат. лет., 912-913 (XV в.). Грянуша копия харалужныя, мечи булатныя ... Тогда поля костьми насѣяны, кровьми полиано. Задон. К-Б, 549 (XV в. ← XIV в.). А уже беды их пловуще птица их крилати под облакы летають, ворони грають, а галицы своею рѣчью говорять, орлы крылатии въсплещут, а волци грозно воюють, а лисицы на кости брешут. Задон. Ист.-1, 542 (кон. XVI - нач. XVII в. ← XIV в.). Отца и матерь велми чтите ... тогда бо сынъ свободь, егда кости родителю спрячетъ. Измар., 240 об. (XVI в. ← XIV-XV вв.). Тѣм же умроша евреистии людие богови, и мертвы быша кости, ни единаго подвижно къ благу сътворяюще. ВМЧ, окт. 4-18, 1375 (XVI в.).

∆  Лѣпше було та шобы меня звѣры розшарпали. / На що ’сь мене, моя мати, въ калину не внесла, / Шобы була мои кости пташина рознесла? Головацк. Галицк. нар. песни 1, 311. А витер буйный у-в-отвит просвыстыть: / Ой лежав козак убытый / Та у поли пид рокытою / Та побачыв я, що вин на чужий сторони, / Та й прынис козаковы кости у край ридный! Метлин. Народ. южнорус. песни, 452. Ня правда твыя, маёрчик! / Ты сошлеш нас в чужу страну, / Што не кыму и костей прикыпать, / Што не кыму прикукувати. / Прикыпаить кости серый вовчища, / Прикукуить сера зязюля. Шейн. Белор. сб., I, 1, 472.

● Пасти (лечи) (костьми) костью - умереть на поле битвы.

971: И рече Святославъ: ... да не посрамимъ землѣ Рускиѣ, но ляжемъ костьми, мертвыи бо срама не имамъ. Пов. врем. лет, 50 (1377 г. ← нач. XII в.). 1224: Ту же и бродници съ татары быша, и воевода Плоскына, и тъ оканьныи воевода цѣловавъ крестъ честьныи къ Мьстиславу и къ обѣма князема, око ихъ не избити, нъ пустити ихъ на искупъ, и сълга оканьныи: прѣда ихъ, извязавъ, татаромъ; а городъ възяшь, и люди исѣкоша, и ту костью падоша. Новг. 1 лет., 63 (XIII в.). 1234: И ту ся съ безбожными оканьною Литвою; ... и отъяша (новгородцы) у нихъ конь 300 и съ товаромь ихъ, а сами побѣгоша на лесъ, пометавъше оружия, и щиты, и сови, и все от себе; а инии ту костью падоша. Там же, 73 (XIII в.).

 Стати (стояти) на костехъ - стать победителем на поле битвы, оставить за собой поле битвы, выиграть сражение.

1268: И хотѣша новгородци на нихъ (немцев) ударити, но инии рекоша: „Уже есть велми к ночи, еда како смятемся и побиемся сами"; и тако сташа близъ противу собѣ, ожидающе свѣта. Они же оканьнии крестопреступници, не дождавъше свѣта, побѣгоша. Новгородци же стояша на костехъ 3 дни, и приѣхаша в Новъгородъ, привезоша братию свою избьеныхъ. Новг. 1 лет., 87 (XIV в.). 1411: Тое же зимы бысть бои князю Петру Дмитреевичю Московьскому съ князми Новогородскыми на Лысковѣ, сташа же на костехъ князи Новогородьскыи Нижняго Новагорода. Рог. лет., 186 (XV в.). Сталъ князь великыи с своим братомъ княземъ Владимеромъ Ондрѣевичемъ и с своими воеводами на костехъ. Задон. Ист.-1, 545 (кон. XVI - нач. XVII в. ← XIV в.). Воеводы ...ставше на костѣхъ, вострубиша благодарение богу и пречистой его матери приносяще, яко видѣша вся воя своя здравы. Стп. кн., 539 (XVI в.).

2. Составная часть скелета, костяка.

Осяжите мя и видите, яко духъ плъти и кости не имаать, яко же мя видите имуща. Остр. ев., 44-44 об. (1056-1057 гг.). Человѣкоугождения бѣгаи, зане богъ расыпа кости человѣкоугодьникъ. Изб. Св. 1076 г., 107. Чадо, не будь жестокъ, яко же кость человѣча. Пов. об Акире, 23 (XV в. ← XI-XII вв.). И аще кто умряше ... мертвеца сожьжаху, и посемь собравше кости вложаху в судину малу, и поставляху на столпѣ на путех. Пов. врем. лет, 15 (1377 г. ← нач. XII в.). Отвѣщавъ же дияволъ рече господеви: Кожю за кожю и вься елико имать человѣкъ дасть за душу свою. Не до сего же, нъ посълавъ руку свою и коснися костьхъ его и плъти его, аще не въ лице тя благословить. Чт. и пам. Иова, 122 (XII в.). А ин, прорѣзав лысты, обнаживъ кости голенеи своих, кажетъ цареви своему. Посл. Дан. Заточ., 71 (XVII в. ← XIII в.). Излѣзшима има ис корабля, видѣ Арестъ требникъ стоящь поприщю двою от моря и мертвъ человѣкъ помѣтаны кости. Хрон. Малалы, V, 32 (XV в. ← XIII в.).

∆  Были бы кости, а на костях мясо будетъ. Послов. Сим., 80. Самко Мушкет думае, гадае, словами промовляе: / - А що, як наше козачество, мов у пекли, Ляхи спалять, / Да з наших козацьких костей пир собѣ на похмѣлья зварять! Максим. Нар. укр. песни, 1, 28. Бодай же вы, орлы, сього не диждалы, / Щоб вы моим тилом та мене й помыналы, / Мои жовты кости по тернах ховалы. Метлин. Народ. южнорус. песни, 447.

3. Только мн. ч. О частях тела, о всем теле человека.

И бишася чересъ дьнь вьсь и уже къ вечеру одолѣ Ярославъ. А сь оканьныи и Святопълкъ побѣже, и нападе на нь бѣсъ, и раслабѣша кости его, яко не мощи ни на кони сѣдѣти, и несяхуть его на носилѣхъ. Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 23 (XII в. ← XI в.). Или яко же се съ вьрха горы вода текущи своимь путьмь, и ображающи ся о каменице, шюмъ творить сладъкъ, яко же и человѣчьскамъ костьмъ раслабитися, послушающемъ сласти тоя, и на сънъ ся очима устрьмити. Златостр., 93-94 (XII в.). Молеве, княжи, ризы ѣдять, а печаль человѣка; печалну бо мужу засышють кости. Сл. Дан. Зат., 13 (нач. XVII в. ← XII в.). Инъ пророкъ вопиет глаголя: Господи, услышах слухъ твои и убояхся, внидет трепетъ в кости моа. Измар., 289 (XVI в. ← XIV-XV вв.).

4. Порода, племя.

Рцѣте тако старцом июдинам, глаголюще: Почто быти послѣднии, да не възвратисте царя в дом свои. Братья моа есте, и кости моя есте, и плоть моя вы есте. Библ. Генн. 2 Цар. XIX, 11-12 (1499 г.). Родъ татарескъ кость не няша; что се есть намъ за племя. Жит. Петр. Берк. Срезн. Матер., I, 1297 (XV-XVI вв.).

5. Вид дани, принятой пошлины.

Ненадобѣ имъ моя дань никоторая, ни писчая бѣлка, ни ямъ ... ни восмничье, ни кости, ни иная никоторая пошлина. Гр. ук. о кр., 73 (1434-1447 гг.).

6. Косточка (в плоде, ягоде).

От кости до скорлупы. Чис. IV, 4. Срезн. Матер. I, 1297 (XIV в.).

7. Мера земли.

С Купцова с полполчети сохи взята полоненичных денег 20 алтынъ, а не взята на них 8 алтынъ з денгою, потому што с ними в кости сынъ боярской Михайло Елчанинов написан. Прих.-расх. кн. Волокол. № 4, 192 (1581-1582 гг.). Списана ихъ вотчина Спаского монастыря съ вотчиною въ одной кости. Арх. Строева I, 528 (1582 г.).

◊ Кости - вин. пад. мн. ч.; костьми - твор. пад. мн. ч.

В начало словаря