Словарь-справочник "Слова о полку Игореве"
Речи

В начало словаря

По первой букве
А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Х Ц Ч Ш Щ Я

Речи

Речи (19)

1. Говорить, сказать:

И рече Игорь къ дружинѣ своеи: Братіе и дружино! луце жъ бы потяту быти, неже полонену быти. 5. Хощу бо, рече (Игорь), копіе приломити конець поля Половецкаго. 6. И рече ему Буи Туръ Всеволодъ: Одинъ братъ, одинъ свѣтъ свѣтлыи - ты, Игорю! 7. Усобица княземъ на поганыя погыбе, рекоста бо братъ брату: се мое, а то мое же. 19. Си ночь съ вечера одѣвахуть мя, рече (Святослав), чръною паполомою, на кроваты тисовѣ. 23. И ркоша бояре князю: Уже, княже, туга умь полонила. 24. Тогда великыи Святъславъ изрони злато слово слезами смѣшено, и рече: О моя сыновчя, Игорю и Всеволоде! 26. Нъ рекосте (Игорь и Всеволод): Мужаимѣся сами, преднюю славу сами похытимь, а заднюю ся сами подѣлимь. 27. И с хотию на кровать, и рекъ: Дружину твою, княже, птиць крилы пріодѣ, а звѣри кровь полизаша. 34. Тому вѣщеи Боянъ и пръвое припѣвку, смысленыи, рече: Ни хытру, ни горазду, ни птицю горазду, суда божіа не минути. 37. На Дунаи Ярославнынъ гласъ слышитъ...: Полечю, рече, зегзицею по Дунаеви. 37-38. Донецъ рече: Княже Игорю! Не мало ти величія, а Кончаку нелюбія, а Рускои земли веселіа. Игорь рече: О Донче! не мало ти величія, лелѣявшу князя на влънахъ. 41-42. Рече Кончакъ ко Гзѣ: Аже соколъ къ гнѣзду летитъ, а вѣ соколца опутаевѣ красною дивицею. И рече Гзакъ къ Кончакови: Аще его опутаевѣ красною дѣвицею, ни нама будетъ сокольца, ни нама красны дѣвице. 43-44. Рекъ Боянъ и ходы на Святъславля пѣснотворца стараго времени Ярославля. 44.

Отъвѣщавъ же единъ, ему же имя Клеопа, рече къ нему: „Ты ли единъ пришьльць еси въ Иерусалимѣ, и не чу бывъшиихъ въ немъ въ дьни сья?". И рече има: „Кыихъ?". Остр. ев., 4 об. (1056-1057 гг.). Блаженыи же рече къ неи: То аще хощеши видѣти мя по вся дьни, иди въ сии градъ. Ж. Феод. (Усп.), 32 г (XII в. ← ок. 1088 г.). И отъвьрзъ (Святополк) пресквьрньная уста, рече, испусти зълыи гласъ Путьшинѣ чади. Ж. Бор. Глеб. (Усп.), 10 в (XII в. ← XI в.). Рече бо: будеть въ послѣдняя дьни явѣ гора господня и домъ господень на версѣх горъ и възнесеться выше холмъ, и придуть во нь вси языци, и пришествують людие мнози и рькуть: придѣте, възидѣмъ на гору господню и въ храмъ бога Ияковля. Хрон. Амарт., 206 (XIII-XIV вв. ← XI в.). Сыну, богата мужа сынъ змию снѣл. И ркоша ему людие: „Чюлбы (в др. списке: цѣлбы) дѣля снѣл ю есть". Пов. об Акире, 29 (XV в. ← XI-XII вв.). И послѣди въздвигъ руку с мечемь и рек: Съмьрть свободна есть лучьши ми твоего цесарьства; и та рекъ, въгрузи мечь в утробу свою. Флав. Полон. Иерус., 194 (XVI в. ← нач. XII в.). 1071: И рече има Янъ: То ти вама право повѣдали. Она же рекоста: Но аще ны пустиши, много ти добра будеть. Пов. врем. лет, 118-119 (1377 г. ← нач. XII в.). 1149: Вячеславъ же и Гюрги тако рекоста: Богъ помози зятю нашему королеви и брату нашему Болеславу. Ипат. лет., 388 (XV в.). 1185: Игорь же рече: Братья и дружино! таины божия никто же не вѣсть, а знамению творѣць богъ... И то рекъ, перебреде Донѣць, и тако приида ко Осколу. Там же, 638. И рече (Юрий Ингоревич) братии своей: О господия и милая братия моя... Лутче нам смертию живота купити, нежели в поганой воли быти. Пов. разор. Ряз., 11 (XVI в. ← XIV в.). И игуменъ митрополиту такъ рекъ: Язъ, господине, хожу по старой пошлинѣ. Гр. ук. о крест., 10 (1391 г.). И рече Ослебя брату своему Пересвѣту: Уже, брате, вижю раны на сердци твоемь тяжки. Задон. К-Б, 550 (XV в. ← XIV в.). И отвѣщасте вы и рекосте: Кровь его на насъ, на чадѣхъ нашихъ. Никодим. еванг. Лож. и отр. кн., 97 (список XVI в.).

∆ Ой ѣде Козак, Козак, / В воконце пукає: / Небого, вдово, рек бы ’м ти слово! / Хороше дѣвча маєшь. Головацк. Галицк. нар. песни, I, 91.

Ср. Даль (ТСЖВЯ): Речи - рещи црк. речить, смб. сам. ... говорить, молвить, сказать. Добровольский (Смол. обл. сл.): Речить - говорить. Опыт обл. слов.: Речить - заговаривать, колдовать. Псков. Гринченко (Сл. укр. мови): Ректи - говорить, сказывать. Добре речеш, тільки в громаду не беруть.

|| При указании на передачу чужой речи - говорят, мол, дескать, де:

Помняшеть бо, рече, първыхъ временъ усобіцѣ. Тогда пущашеть і̃ соколовь на стадо лебедѣи. 3. А Половци неготовами дорогами побѣгоша къ Дону Великому; крычатъ тѣлѣгы полунощы, рци, лебеди роспущени. 9. Не тако ли, рече, рѣка Стугна; худу струю имѣя, ... уношу князю Ростиславу затвори Днѣпрь. 42.

Аште любодѣяния покажи чистоту, уклони бо ся, реч[е], отъ зла и сътвори добро. Изб. 1076 г., 57 об. Обратите ся къ мънѣ отъ вьсего сердца вашего постъмь и рыданиемь ... и обратите ся къ господу богу вашему, яко милостивъ есть и штедръ, д[лъ]готьрпѣливъ, и милуя, рече, помилованъ будеть. Там же, 200-200 об. И аще разумьно ми бъсть (так!) паче вьсѣхъ къ богу боговидьчь, рече, разумьно ми яви ся. Мин. сент., 040 (1095 г.). 980: Бѣ бо женолюбець, яко же и Соломанъ: бѣ бо, рече, у Соломана женъ 700, а наложниць 300. Пов. врем. лет, 57 (1377 г. ← нач. XII в.). Начатъкъ бо приятиу добра, отшьствие зъла есть; уклони бо ся, рече, отъ зла и сътвори добро. Златостр., 63 (XII в.). 1288: Посем же посла Володимѣръ слугу своего доброго вѣрного именемь Ратьшю ко брату своему Мьстиславу, тако река: Молви[ть] брату моему, прислалъ, рци, ко мнѣ сыновѣчь мои Юрьи просить у мене Берестья. Ипат. лет., 911-912 (XV в.). Они же повѣдаша, судно, рече, разбило там. Ж. Зос. и Сав., 92 (нач. XVII в. ← 1503 г.).

Ср. Ф. И. Буслаев, Н. С. Тихонравов, А. А. Потебня, Ф. Е. Корш, С. К. Шамбинаго, В. Н. Перетц, А. С. Орлов, Д. С. Лихачев и др. читают во фразе на с. 3 - „рече". А. С. Шишков (Собр. соч. и переводов адмирала А. С. Шишкова, ч. VII. СПб., 1826, с. 54): „Рци - значит здесь речешь, скажешь, подумаешь, что это лебеди". О. Огоновський („Сл. о п. Иг.". Поетичний памят. рускої письм. XII віку. У Львові, 1876, с. 30): „Помняшеть бо рѣчь... Рѣчь (украін. реч) - казка. Тихонравов пишет рече - парентетично. Але-ж сей глагол не може тут мати місця, по-за-як при такім способі писанья, належало-б сі реченья почитати вісказом самого Бояна". В. Н. Перетц („Сл. о п. Іг.". У Київі, 1926, с. 138): „...ми пристаємо, бо слово це (в тексте: Помняшеть бо, рече, пръвыхъ временъ усобіцѣ, - В. В.) звичайно писано під титлом, тож можливо, що розкрито його не до ладу; ѣ в К. сп. може, повстало під пером переписувача к. XVIII в.". Л. А. Булаховский („Сл. о п. Иг." как памятник древнерусского языка. - В кн.: „Сл. о п. Иг.". Сб. исслед. и статей. М. - Л., 1950, с. 138-139): „Древнерусский язык, независимо от места написания тех или других памятников, обнаруживает такую именно, как в «Слове», пестроту употребления форм без редукции и с редукцией корневого гласного. ... Так, ркоша имеем, например, в Псковской 1 летописи под 6851 годом (Ср. с этим ркоша в двинской грамоте № 87 - А. А. Шахматов. Исследование о двинских грамотах XV в. 1903, стр. 118, - примеч. Л. А. Булаховского). Из других отмечена форма аориста 1 лица мн. числа в Несторовом «Житии Бориса и Глеба»: «...якоже преже ркохомъ...». ...Формы с редукцией гласного звука корня первоначально принадлежали повелительному наклонению - старослав. рьци, рьцѣте. Попадаются они изредка в памятниках русского языка и в русифицированном виде - с проникновением из других форм согласного к, например. «А каково слово вам о каком будет деле, и о том вы себе срок сорките (= «выговорите») волной перед Федора» (Грамота вел. кн. Василия Васильевича И. Сыроедову, сер. XV в., - примеч. Л. А. Булаховского).

Естественнее всего влиянию форм повелительного наклонения могли подвергнуться формы настоящего-будущего изъявительного наклонения, и мы, вряд ли случайно, встречаем в письменности раньше всего их: в одном из наиболее ранних древнерусских памятников - Архангельском евангелии 1092 г. читаем - рьчеши. Рку (из рьку), ркуть (из рькуть) приводятся Срезневским из «Слова о законе и благодати» митроп. Илариона. Уже от форм настоящего времени изъявительного наклонения, вероятно, идут подобные образования причастий (деепричастий) - ркя, ркучи и т. п. Любопытно, что наиболее противится редукции как раз та форма, которую в нередуцированном же виде дает и «Слово о полку Игореве», - 3 л. ед. ч. аориста рече. У Срезневского не приведено ни одного примера формы «рьче», хотя 3 л. ед. ч. аориста - самая употребительная форма; в памятниках рьче, по-видимому, встречается, действительно, редко. (Шахматов отметил один случай его в двинской грамоте № 86: «савке рче» - Ук. соч., стр. 118, - примеч. Л. А. Булаховского). И здесь, как видим, «Слово», на редкость точно, соответствует частностям старой морфологической системы русского языка". С. 159, 160: „...хотя рци (рьци) «Слова о полку Игореве» в своем производном значении стоит и одиноко в древнерусской письменности, никаких серьезных подозрений оно, тем не менее, вызывать не может. Соблазнительно было бы, конечно, констатировать наличие перерождения рьци в частицу еще и в других памятниках, но у меня нет уверенности, что И. И. Срезневский (И. И. Срезневский. Материалы, т. III, стр. 119, - примеч. Л. А. Булаховского) правильно толкует рьци как «говорит, мол, де» в приводимой им из «Повести временных лет» (под 6463 годом) фразе: «Отвѣшавши Ольга и ре къ сломъ: аще ты, рьци, тако постоиши у мене в Почаинѣ, яко же азъ в Сюду, то тогда ти дамь; и отпусти слы...». Фраза обращена, по-видимому, хотя формально названы послы («слы»), фактически только к одному из них (вероятно, главному), и рьци здесь, скорее, значит обычное «скажи» (передай). Ср. подобное обращение к одному лицу с предложением в форме 2-го лица к другому, передаваемое в Ипатьевском списке летописи под 6797 годом: «Посемь посла ко брату своему ко Лвови епископа своего Володимерьского, река ему: „жалую, рци, богу и тобѣ, зане ми, рци, есь по бозѣ братъ ми есь старейший...". Левъ же убояся того вельми ... и рече епископу брата своего: „сынъ мой, рци, не моимъ вьданиемъ се учинил ... но своемь молодымъ умомъ учинилъ, о семь, рци, братъ мой не печалуй, шлю я к нему, ать поѣдетъ вонъ из города сынъ мой"»". Л. А. Булаховский (О первонач. тексте „Сл. о п. Иг.". - ИОЛЯ, т. XI, вып. 5, с. 440): „Обычно в этой фразе речь заменяют на аорист третьего лица рече, т. е. предполагают, что сам Боян упоминал о том, что помнит усобицы «первых времен». Я сомневаюсь в необходимости этой конъектуры и склоняюсь и здесь к принятию текста первого издания без изменения. Переход рече в речь мне представляется вполне параллельным вѣдѣ в ведь, т. е. думаю, что перед нами, скорее всего, вместе с приобретением глагольной формой значения вводного слова приблизительно с тем же смыслом, что и «ведь» (усиление предшествующего бо), - налицо редукция конечного гласного - явление, кстати сказать, ни с какой стороны не представляющееся необычным". Ф. М. Головенченко („Сл. о п. Иг.". Библиографический очерк. Перевод, пояснения к тексту и переводу. - Учен. зап. Мос. гос. пед. ин-та им. В. И. Ленина, 1963, вып. 198, с. 268): „Помняшеть бо речь пьрвыхъ временъ усобіцѣ. «Речь» - сказание, предание. Замена «речь» глагольной формой «рече» ошибочна". М. В. Щепкина (К вопросу о разночтениях Екатерин. копии и первого изд. „Сл. о п. Иг.". - ТОДРЛ, т. XIV. М. - Л., 1958, с. 75): „Установлено, что в оригинале здесь стояло сокращенное написание 3-го лица единственного числа прошедшего «рече» - «ре(ч)», в смысле позднейшей безличной формы «говорят». Между тем и А. И. Мусин-Пушкин, а судя по переводу, и А. Ф. Малиновский предполагали, что здесь стоит существительное «рѣчь», хотя и не вполне разбирались в смысле фразы. Но тогда как А. И. Мусин-Пушкин, осмыслив это слово как существительное, соответственно «исправил» его правописание и дал «рѣчь» с буквой «ѣ», А. Ф. Малиновский оставил подлинное написание без изменений (если не считать добавления мягкого знака) - «речь». А это позволило впоследствии выяснить подлинное значение сокращения «ре(ч)» как «рече»".

| «Рекучи», «ркучи», «а ркучи», «и ркучи» - говоря. Ср. : аркучи (вып. 1, с. 38).

1135: И бысть в томъ межи има пря велика, злоба; идяху слово рекуче Олговичи, яко вы начали есте перво насъ губити. Ипат. лет., 297 (XV в.). 1174: Святославъ Всеволодичь и вси братья его послаша мужѣ своѣ кь Андрѣеви поводяче и́ на Ростиславичѣ, а рькуче ему: Кто тобѣ ворогъ, то ти и намъ, а се мы с тобою готови. Там же, 572. 1228: И створше вѣче на Ярослали дворе, и поидоша на владыцьнь дворъ, рекуче: Того дѣля стоить тепло дълго, выпровадилъ Антония владыку на Хутино. Новг. 1 лет., 67 (XIII в.). 1282: Литва же обѣщася ему тако створити, и ркуче: Володимере, добрыи княже правдивыи, можемъ за тя головы своѣ сложити. Ипат. лет., 888-889 (XV в.). По побѣде же Александрове, егда победи короля, въ третии жь годъ, въ зимнее время, пойде на землю Немецкую въ силе велице, да не хвалитца ркучи: Урокомъ словенскымъ языкомъ и иже себѣ. Ж. Алекс. Нев., 5 (XVI в. ← XIII в.). То ти не орли слѣтошася, съѣхалися всѣ князи русскыя к великому князю Дмитрию Ивановичю на пособь, а ркучи такъ: Господине князь великыи, уже погании татарове на поля на наши наступають. Задон. К-Б, 548 (XV в. ← XIV в.). Хоробрыи Пересвѣт поскакиваеть на своемь вѣщемь сивцѣ, свистомь поля перегороди, а ркучи таково слово: Лучши бы есмя сами на свои мечи наверглися, нежели намъ от поганыхъ положеным пасти. Там же, 550.

|| Повествовать, поучать.

Якоже рече самъ господь богъ нашь Иисусъ Христосъ, вѣруяи въ мя, якоже кънигы рекоша, рѣкы отъ чрѣва его потекуть воды живы, сирѣчь дарове животворящаго духа. Похв. слово Кир. и Меф. (Усп.), 110 в (XII в.). Сего ради рече писание: И взя богъ персть от земля, рукою творящою созда человѣка. Златостр., 3 (XII в.). Александрова же дѣяния и добраа дѣла душа и тѣла его, и юже въ дѣлѣхъ его вазнь и мужество, се уже речемъ, начятокъ от рода его сътворше, и которого бъ отьца сынъ. Александр., 5 (XV в. ← XII в.).

Речи на - обвинять кого-л., наговаривать на кого-л.

1213: Времени же минувшю, еха Данилъ ко Мьстиславу в Галич рекы на Лестька, яко отьчину мою держить. Ипат. лет., 732 (XV в.).

2. Попросить, изъявить желание.

А холопы, и долъжникы, и поручникы кому не будеть суда, техъ выдаваю безъ суда, а кто речеть судъ, а тому судъ. Дог. грам. 1296-1301 гг. ГВНП, 14-15. Тѣм же и азъ грѣшный Поликарпъ твоеи воли работаа, дръжавный Акиндине, и сиа ти написах. Но рци, и еще ти исповѣм мало нѣчто о блаженѣм и преподобнѣм отци нашем Григории Чюдотворци. Патер. Печ. (Абр.), 133 (XV в. ← XIII в.).

3. Называть, именовать.

Мѣсяца то[го] же священие богородици въ мѣстѣ рекомѣмь раи. Остр. ев., 231 об. (1056-1057 гг.). 1159: Том же лѣтѣ поча рать Изяславъ Давыдовичь на Ярослава на Галичьскаго, ища волости Иванови Ростиславичю рекшему Берладнику. Ипат. лет., 498 (XV в.). Скумьна бо львия рекъ пророкъ, еже от Иуды и Давида по плъти родивъшася сына божия нарече. Сл. Иппол. об антихр., 15-16 (XII в.). Яко жь торговля истала ся, купилъ панъ Вятславъ у вѣки у Василя, ему жь рѣчють Скибичь, и въ его брата на имя у Гѣнка и въ ехъ сыновця у Оленка. Купч. грам. Вятслава 1371 г. Собол. Пташ. № 23.

|| Упоминать, указывать.

И ни мало же помьдьливъши, ни дълготы же пути убоявъшися, въ преже реченыи градъ иде (мать Феодосия) на възискание сына своего. Ж. Феод. (Усп.), 32 а (XII в. ← ок. 1088 г.). И въставши же Алумпиада от сна, почюдися; и скоро пославши, приведе Нектонава и рече ему: Видѣхъ сонъ, егоже ми еси реклъ бога Амнона. Александр., 10 (XV в. ← XII в.). 3 Мармарисъ и еже одинѣмъ все, 4 Сутрисъ имущи 3 языки, ихже впреди ркохом в племенѣ Хамовѣ. Палея толк., 118 (1406 г. ← XIII в.).

◊ Рече - 3-е л. ед. ч. аориста; рекоста - 3-е л. двойст. ч. аориста; рекосте - 2-е л. мн. ч. аориста; ркоша - 3-е л. мн. ч. аориста; рекъ - прич. ед. ч. м. р.; рци - 2-е л. ед. ч. повел. накл.

В начало словаря