Словарь-справочник "Слова о полку Игореве"
То

В начало словаря

По первой букве
А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Х Ц Ч Ш Щ Я

То

То (4)

I. Союз.

1. Соотносит. союз. Присоединяет главное предложение к предшествующему условному и временному придаточному:

Боянъ бо вѣщіи, аще кому хотяше пѣснь творити, то растѣкашется мыслію по древу, сѣрымъ вълкомъ по земли, шизымъ орломъ подъ облакы. 2-3. Аже бы ты (Всеволод) былъ, то была бы чага по ногатѣ, а кощеи по резанѣ. 28. [И рече Гзакъ къ Кончакови: Аще его опутаевѣ красною дѣвицею, ни нама будетъ сокольца, ни нама красны дѣвице, то почнутъ наю птици бити въ полѣ Половецкомъ. 43-44.]

Аще бо духъ е богъ, то духовьнѣ с родилъ. Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 6. Сыну, аще кто [послушаеть] умна человѣка, то яко же въ дьнь жадания студеные воды напиеться. Пов. об Акире, 51 (XV в. ← XI-XII вв.). Аще же ся явита держима виною, то убити я, аще же будѣта о бѣжании мыслила, то помалу мучити я. Флав. Полон. Иерус., 222 (XVI в. ← нач. XII в.). 955: Она же (Ольга) разумѣвши рече ко царю: Азъ погана есмь, да аще мя хощеши крестити, то крести мя самъ. Пов. врем. лет, 44 (1377 г. ← нач. XII в.). 1185: Игорь же рече с братьею своею: Оже ны будеть не бившися возворотитися, то соромъ ны будеть пущеи смерти. Ипат. лет., 639 (XV в.). Егда убо царь хотяше ити на градъ биться, то в тои же (храмине) пребываше. Александр., 92 (XV в. ← XII в.). А мы же егда пиемь (вино), то не въ веселие супротивъ закону божию творимъ. Сл. и поуч. против языч., 218 (XV в.).

|| В знач., близком союзу «так» в главном предложении при сравнительном придаточном (как... так).

Иосиф же прекрасныи отвеща: ...Яз не могу, как на свет насмотрити и на луну солнечну, то аз, госпоже оспадарыне, на государя подумати за его доброту и ласку. Сл. Дан. Зат. (Н), 36 (XVII в. ← XII в.).

2. Присоединит. союз. Употребляется для присоединения предложений или отдельных членов предложения, дополняющих или развивающих высказанную мысль - и, к тому же, а также, и еще, и притом:

[И рече Гзакъ къ Кончакови: Аще его опутаевѣ красною дѣвицею, ни нама будетъ сокольца, ни нама красны дѣвице, то почнутъ наю птици бити въ полѣ Половецкомъ. 43-44.]

Мы человѣци, грѣшни суще и смертни, то оже ны зло створить, то хощемъ и́ пожрети и кровь его прольяти вскорѣ. Поуч. Вл. Моном., 155 (1377 г. ← нач. XII в.). 1148: Ростислав же ...Изяславу рече: Брате, кланяю ти ся, ты еси мене старѣи, а како ты вгадаеши, а язъ в томъ готовъ есмь; аже, брате, на мнѣ честь подкладываешь, то я бых, брате, тако реклъ Рускыхъ дѣля земль и хрестьянъ дѣля; то я люблю, брате, миръ лѣпле. Ипат. лет., 365 (XV в.). Мене залгали псы бесермена, а сказывали всего много нашего товару, ано нѣтъ ничего на нашу землю; все товаръ бѣло на бесермьньскую землю, перець да краска, то дешево. Хож. Аф. Ник., 15 (кон. XV - нач. XVI в. ← 1466-1472 гг.).

3. Разделит. союз. Употребляется при перечислении или противопоставлении сменяющих друг друга действий, предметов, состояний, явлений.

1228: То же слышавъше пльсковици, яко приведе Ярослав пълкы, убоявшеся того, възяша миръ съ рижаны, Новгородъ выложивъше, а рекуче: То вы, а то новгородьци; а намъ ненадобе. Новг. 1 лет., 66 (XIII в.). Такоже и ум, свои свѣтъ посылая, всячьская и тѣло и дѣла свѣтла образуеть; имже аще кто умъ наречеть сердце наречеть растворение нашего тѣла, то не съгрѣшитъ: то бо въ человѣка въ малу тварь не просиявъ ни свои свѣтъ посла, то велику на тварь тьму разливаеть на вся сущая и ничтоже дая противиться. Пчела, 355 (XIV в. ← XIII в.). А Меликтучаръ сѣдит на 20 тмахъ; а бьется с кафары 20 лѣт есть, то его побиють, то онъ побивает ихъ многажды. Хож. Аф. Ник., 14 (кон. XV - нач. XVI в. ← 1466-1472 гг.).

4. Употребляется в знач., близком начинательным союзам «а», «и».

То како рече Соломонъ: Чьти отьця своего и матерь свою, да будеши мъноголѣтьнъ. Изб. Св. 1076 г., 123. Тоже она къ нему: То чьто, отьче, оже не вижю его? Старьць же к неи отъвѣща: То аще хощеши видѣти и́, да идеши нынѣ въ домъ, и азъ шедъ увѣщаю и, не бо рачить видѣти кого. Ж. Феод. (Усп.), 32 б (XII в. ← ок. 1088 г.). То, княже, господине мои, не возри на мя, что одеждею скуденъ есмь добрѣ, но разумом обиленъ есмь. Посл. Дан. Заточ. (Тих.), 78 (XVII в. ← XIII в.). Феодоръ же к нему рече: То не стыжюся ли, яко оставивъ миръ и вся, яже в немъ... и нынѣ бѣгунъ бываю и миръскый жителинъ? Патер. Печ. (Абр.), 164 (XV в. ← XIII в.). И рече князь великии Дмитрии Иванович своимъ бояром и воеводамъ и дѣтемъ боярыскымъ: То ти, брате, вам московские сласние меди и великие мѣста. Задон. Ист.-2, 546-547 (кон. XV - нач. XVI в. ← XIV в.).

II. Частица.

1. Указат. частица. Употребляется для выделения предшествующего слова, подчеркивая его смысловое значение:

Тіи бо два храбрая Святъславлича, Игорь и Всеволодъ, уже лжу убудиста, которую то бяше успилъ отецъ ихъ Святъславь грозныи великыи Кіевскыи грозою. 21.

А[ште] хоштеши вьс[я]кого грѣх[а б]оли б[ы]ти, чюжихъ испытаи, много [бо] того есть въ тебѣ, имь же то иному зазираемъ. Изб. Св. 1076 г., 72 об. - 73. Немощьнии бо то суть, иже тацѣми надѣжами прѣпроважають жизнь свою. Златостр., 28-29 (XII в.). Аже убьють мужа вольного, тъ выдати розбоиникы, колико то ихъ будѣть, было не будѣть розбоиниковъ, то дати за голову 10 гривен сѣрѣбра. Дог. неизв. смол. кн. с Ригою и Готск. бер. Смол. грам., 10 (1223-1225 гг.). То все покорено было богомъ крестияньскому языку поганьскыя страны: великому князю Всеволоду ...дѣду его Володимеру и Манаху (так!), которымъ то Половоци дѣти своя пошаху в колыбѣли. Сл. пог. (Б), 154 (XV в. ← XIII в.). И онъ ...въ божницу пошолъ и съ своимъ протодиякономъ съ черньцомъ съ Григорьемъ, которой-то нынѣ, какъ слышимъ, на митрополию вышолъ. Посл. митроп. Ионы 1459 г. АИ I, 118. А обезьяны то тѣ живуть по лесу, да у них есть князь обезьяньскый. Хож. Аф. Ник., 16 (кон. XV - нач. XVI в. ← 1466-1472 гг.).

2. Усилит. частица. Подчеркивает смысловое значение следующего за ней слова.

Нъ отъ святыиихъ книгъ разумѣюште глаголемъ: яко же то младеньци мьруть, то нѣсть отъ грѣха, нъ на съмыслъ рожденыимъ мьруть. Изб. Св. 1076 г., 124 об. 1118: Томь же лѣтѣ приведе Володимиръ съ Мьстиславомь вся бояры новгородьскыя Кыеву, и заводи я́ къ честному хресту, и пусти я́ домовь, а иныя у себе остави; и разгнѣвася на ты, оже то грабили Даньслава и Ноздрьчю. Новг. 1 лет., 21 (XIII в.).

|| Даже.

Увы мнѣ, увы мнѣ, како заиде, свѣте мои, не сущу ми ту, да быхъ понѣ самъ чьстьное твое тѣло своима рукама съпряталъ и гробу предалъ; нъ то ни понесохъ красоты мужьства тѣла твоего, ни съподобленъ быхъ цѣловати добролѣпьныхъ твоихъ сѣдинъ. Ж. Бор. Глеб. (Усп.), 9 б (XII в. ← XI в.).

См. тыи

В начало словаря