Словарь-справочник "Слова о полку Игореве"
Слѣдъ

В начало словаря

По первой букве
А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Х Ц Ч Ш Щ Я

Слѣдъ

След - слѣдъ (2)

На слѣду (чьем-л.) - за кем-л., преследуя, догоняя:

А не сорокы втроскоташа: на слѣду Игоревѣ ѣздитъ Гзакъ съ Кончакомъ. 43.

На слѣдъ (кого-л.) - вслед за кем-л.

И прокаженикомъ се исповѣдавшемъ въ градѣ, посла цесарь увѣдѣти, аще истина есть слово се; и шедше на слѣдъ цесаря сурьскаго доже и до Иердана, и се весь путь исполнь портъ и съсудъ, ихъже пометаша суряне въ ужасти своеи. Хрон. Амарт., 181 (XIII-XIV вв. ← XI в.).

Въ слѣдъ (кого-л.) - за кем-л., позади кого-л.

Приде къ нему нѣкыи уношя красьнъ зѣло и глагола ему: „Поиди въ слѣдъ мене". Онъ же иде въ слѣдъ его, и придосте къ стоборию, золотъмь покръвену. Изб. Св. 1076 г., 270 об. - 271. По трьхъ убо дьньхъ увѣдѣвъши мати его (Феодосия), яко съ страньныими отъиде, и абие погъна въ слѣдъ его. Ж. Феод. (Усп.), 28 г (XII в. ← ок. 1088 г.). 1096: Се видѣвше половци и побѣгоша, а наши погнаша въ слѣдъ ратных, сѣкуще противьныя. Пов. врем. лет, 151 (1377 г. ← нач. XII в.). 1183: Половецькии же князь Кобякъ, мнѣвъ толко Руси, возвратися и погна во слѣдъ ихъ. Ипат. лет., 632 (XV в.). Въ утрѣи же дьнь глагола блаженая Ирини Апелияну, учителю своему: Поимъ съ собою мужь 6, и поидѣте въ слѣдъ мене из града. Муч. св. Ирины, (Усп.), 83 г (XII в.). 1228: Володиславъ, посадник ладозьскыи, съ ладожаны, не ждя новгородьць, гонися в лодияхъ по нихъ въ слѣдъ, кде они воюють. Новг. 1 лет., 65 (XIII в.). Вси (татары) на бѣжание устремишася; крестоносная же хоруговь доволно гнавъ въ слѣд спротивных, множьство бесчислено убиваше. Ж. Серг. (Епиф.), 126 (XV-XVI вв. ← 1418 г.).

Пояти въ слѣдъ себе - взять с собой.

Онѣмъ же (паломникам) рекъшемъ, яко „отъ святыхъ мѣстъ есмъ ... хощемъ въспять уже ити". Святыи же моляаше я, да поимуть въ слѣдъ себе и съпутьника и сътворяти и съ собою. Ж. Феод. (Усп.), 28 в (XII в. ← ок. 1088 г.).

Въ слѣдъ, по слѣду (кого-л.) - по примеру, по образцу кого-л., подражая кому-л., подчиняясь кому-л.

Обаче и сее вѣдѣти подоба, ко же и цьрковнии повѣстници въ слѣдъ бесѣдуютъ другыхъ философъ, пръвыхъ бесѣдовавшиихъ о земли. Шест. Ио. екз., 50 об. (1263 г.). И разумѣим ся тогъда воистину суще по слѣду преподобныхъ отьць нашихъ, ревнители тѣхъ житью являющего. Ф. Студ., 228 (XIV в.).

Ити (ходити) въ слѣдъ - повиноваться, подчиняться кому-л.

Не ходи въ слѣдъ душа своея и не рьци: Кто мя прѣможеть? Изб. Св. 1076 г., 135. Слыша въ святѣмь еуангелии господа глаголюща: Аще кто не оставить отьца или матере и въ слѣдъ мене не идеть, то нѣсть мене достоинъ. Ж. Феод. (Усп.), 30 г (XII в. ← ок. 1088 г.).

1. Путь, направление, по которому двигался кто-л. (двигалось что-л.).

1144: Бысть знамение за Днѣпромъ в Киевъскои волости: летящю по небеси до земля яко кригу огнену, и остася по слѣду его знамение въ образѣ змья великаго. Ипат. лет., 314 (XV в.). 1378: И бѣжаша татарове всю нощь; наутрие же мгла бысть зѣло велика, и предъ обѣдомъ поздѣ, или по обѣдѣ поиде за ними слѣдомъ ихъ и разумѣша, яко убѣжаша далече. Ник. лет. XI, 42-43 (XVI в.).

Слѣдъ правити - указывать дорогу, направление кому-л.:

Гзакъ бѣжитъ серымъ влъкомъ, Кончакъ ему слѣдъ править къ Дону Великому. 11.

См.: правити (вып. 4, с. 179), казати (вып. 2, с. 170).

Ср. А. С. Орлов („Сл. о п. Иг.". Изд. 2-е. М. - Л., 1946, с. 103): „В. Ф. Миллер считает переводы: «Кончак ему след прокладывает или путь кажет» неверными и сам переводит: «Кончак ему во след направляется или держит к Дону великому». При этом Миллер поясняет, что «слово слѣдъ употреблялось как предлог и без сложения с другими предлогами» (в славянской древней письменности, в языках ново-болгарском и нижне-лужицком). То, что в приведенных Миллером примерах «слѣдъ» управляет род. падежом, а не дательным («слѣд мене», «следъ него текатъ»), исследователя не затрудняет: «вместо родительного слѣд его в нашем месте дательный ему по известному свойству древнерусского языка». ... Не входя в синтаксический разбор, мы примыкаем к смыслу, принятому Миллером".

2. Отпечаток на какой-л. поверхности (ноги́ человека, животного и т. п.).

И приближивъшеся къ пещерѣ, узьрѣхомъ у нея мало зѣло источьникъ, и округъ источьника мало корения и слѣдъ человѣческъ. Патер. Син., 117 (XI в.). Путьмь бо идуще, къде и пьрвое пьрвыи поидеть, ту же слѣдъ створить; таче вьси по немь другъ по друзѣ, тако же путь бываеть. Златостр., 66-67 (XII в.). Кгда ходить (лев) по пустынямъ, ловы творя, да аще обидить воня человѣчьска ловца, и опашью своею крыеть слѣдъ свои, да быша ловци [не] увѣдали слѣда его. Палея толк., 186-187 (1406 г. ← XIII в.). И проходят топившеи мовници и глядають на попелѣ слѣда, и егда видять на попели слѣд, и глаголють: Приходили к намь навья мытся. О посте. Сл. и поуч. против языч., 15 (XVI в. ← XIII в.). Къ единои же странѣ брѣга оного бѣшя стъзя тѣсна и прискорбна, яко же слѣда ножнаго вмѣстити понѣ. Патер. Скит. ВМЧ, дек. 31, 2665 (XVI в. ← XIV в.).

Позвати на слѣдъ - пригласить для розыска.

А кого позовутъ на слѣдъ и онъ на слѣдъ не поѣдетъ, или обрѣза не возметъ, и тому та гибель платить. Жалов. грам. 1410-1411 гг. ААЭ, 14. Кто позоветъ на слѣдъ за татми и за разбойники и за всякими воровскими людми, и ему сотцкому съ сотенными тутошными и сторонными людми слѣдомъ ходить. Наказ сотцкому. 1679 г. ДАИ, VIII, 243.

Слѣдъ гнати - производить розыск.

Не будеть ли татя, то по слѣду женуть; аже не будеть слѣда ли к селу или к товару, а не отсочать от собе слѣда, ни ѣдуть на слѣдъ или отобьються, то тѣмь платити татбу и продажю; а слѣдъ гнати с чюжими людми а с послухи. Пр. Русс. (Троицк.), 113 (XIV в. ← XII в.).

3. Свидетельство о существовании чего-л. в прошлом.

И зазда отинудь двѣри, яко не остати ни слѣда о божественѣи службѣ на томь мѣсте. Флав. Полон. Иерус., 466 (XVI в. ← нач. XII в.). Якоже, рече, жьрновъ погрязаеть устрѣмлениемь въ мори, тако и Вавилонъ сь вънезапу будеть потрѣбленъ, да и слѣдъ его не обрящется потомь. Апокал., 84 (XII-XIII вв.).

◊ Слѣдъ - вин. пад. ед. ч.; слѣду - предл. (мест.). пад. ед. ч.

В начало словаря